Direktlänk till inlägg 5 juli 2014

2008 - Ålandsresan

Av RoseMarie - 5 juli 2014 15:32

8/7
Efter att traditionsenligt ha tillbringat semesterstarten med en endurotävling vid Stångebro, så tog vi hastigt och lustigt ett beslut att åka och hälsa på Åsas halvsyster Jannett och hennes man Hasse på Åland. Åsa ringde och bokade färjebiljett mellan Grisslehamn och Eckerö två dagar senare, packade och slängde oss iväg. Nu hade vi två dagar att ta oss från Trollhättan till Grisslehamn, gott om tid att se oss omkring!
Första stoppet tog vi i Mariestad, där vi ville se domkyrkan. Åsas anfader Mattias Marci ska nämligen vara begravd i själva kyrkan. Han ska ha varit biktfadern åt hertig Carl och superintendent i just Mariestad domkyrka. Tyvärr hittade vi ingen grav, men en tavla över de präster som verkat i domkyrkan och där fanns han med som en av de första. Själva kyrkan var vacker och storslagen, byggd i röd sten och ljus o rymlig inuti.
När vi sett nog, gick vi tillbaka till husbilen som stog parkerad nere vid hamnen och åkte vidare. Vi passerade Örebro och Arboga innantill stannade för natten på ett ställe utmed Hjälmare kanal.

9/7
Idag ville vi inte köra så långt, vi hade fått ett tips att man kunde stå vid gästhamnen i Strängnäs. Ingen av oss hade varit i denna stad tidigare, så vi var nyfikna nog att promenera i närområdet efter att vi parkerat. Vi gick i ett område med riktigt gamla hus, när vi plötsligt fick syn på en stor kyrka, en domkyrka! Om vi tidigare tyckt att domkyrkan i Mariestad var stor och mäktig, så var denna snäppet värre! Men den var inte lika vacker. Vi gick till en affär där vi handlade lite innan vi gick tillbaka till bilen. Senare på kvällen tog vi fram kartboken för att planera vägen till Grisslehamn. Vi kommer att ha en hel dag på oss, färjan går inte förrän 20.00 och är framme på Eckerö 23.00 lokal tid.

10/7
Vi åkte längs väg 55 mot Uppsala och kan ni tänka er vad som fanns där? Jo, en domkyrka! Vi, ja Jörgen, lyckades ta oss in emellan alla hus, för domkyrkan var vi ju bara tvungna att besöka, den är ju en av landets största! Inne i kyrkan fanns en massa konstiga monument och gravar. Här ligger bl.a Gustav Vasa med sina två fruar. Här fanns också en skattkammare, som vi förstås besökte.
På vägen mot Grisslehamn passerade vi den inte helt okända byn Knutby, innan vi kom fram till färjeläget. Efter att ha väntat en stund, fick vi köra ombord. Vi gick sedan upp till en cafeteria, där vi köpte oss var sin smarrig räkmacka medan vi åkte genom skärgården i kvällen. Vi hann också med ett besök i taxfree butiken innan vi nådde Eckerö på Åland. Nu var klockan 23.00 och vi tänkte stanna för natten på första bästa ställe, men Åsa ville tala om för Janette att vi nu var på Åland. Janette tyckte att vi skulle köra hela vägen fram till Mariehamn, där de bodde och parkera på deras gård. Sagt och gjort, vi kom fram och de kom ut. Det blev lite av ett kramkalas innan vi alla gick för att sova.

11/7
Efter frukost tog Janette oss med på en promenad till sitt favoritställe att i lugn o ro sitta o fundera. Det var en liten hamn omringad av små båthus. Överallt fanns en röd bergsartilleri och t.o.m vägen var gjord av denna röda granit. Vackert! Tillbaka vid huset visade hon oss Hasses ögonsten: en stor landsvägshoj. Hasse själv var på jobbet, men kom hem vid lunchtid, då vi grillade lite gott. Han hade tagit ledigt på eftermiddagen, så vi åkte ut en sväng i deras bil, han ville visa oss sitt Åland. Vi åkte runt och tog en fika på ett av deras favoritfilm; Uffe på berget.

12/7
Både Janette och Hasse jobbade denna dag, så vi tog våra cyklar och trampade in till Mariehamn.vi besökte Janette i butiken hon jobbade i och trampade sedan till båthamnen där vi såg en stor plåtskonare; Pommern.
På eftermiddagen tog vårt värdpar oss ut på en rundtur på Åland, vi besökte Langeland och tog en färja ut till ön Föglö.
Kvällen avslutades med grillning och trevligt sällskap.

13/7
Idag tog Hasse o Janette oss norrut på Åland. Hasse tog oss till sitt jobb; han är tillsyningsman i bl.a kyrkan i Sund. Här hade faktiskt Åsas anfader Mattias Marci, som vi tidigare letat grav i Mariestad domkyrka, en gång varit. Han var ju biktfadern till hertig Carl, som var bosatt på herresäten Kastelholm. Så dit var vi förstås intresserade av att få se, vilket vi fick! Vi åkte också till en stor försvarsanläggning inte långt därifrån. Anläggningen bestod av flera olika torn utspridda i naturen runt Bomarsund. Befästningen byggdes av ryssarna när de intagit Åland, men blev aldrig färdigbyggd. Detta var vår sista dag här på Åland, så det blev lite extra vid kvällens grillning. Vi hade tagit med mycket mat hemifrån, eftersom Janette hade varnat oss att maten var väldigt dyr på Åland. Trots detta åt vi ute nästan alla dagarna vi var här!

14/7
Tidigt på morgonen tog vi färjan tillbaka till Grisslehamn. Därefter följde en lång dag bakom ratten för Jörgen, eftersom Åsa har ont i axeln och det inte finns servo på husbilen. Till slut hamnade vi på rastplatsen Sickelsta utanför Örebro och sov gott.

15/7
Idag åkte vi mot Sjötorp, där Göta Kanal går ut i Vänern. Vi fick plats vid ställplatsen vid gästhamnen och hade tur att få en av elplatserna. Vi tog fram cyklarna och tog en sväng utmed kanalen. Vi cyklade till Hajstorp, innan vi vände tillbaka. Det finns fina ställplatsen vid de flesta små samhällen vid slussarna utmed kanalen.

16/7
Efter en lång skön dusch i servicehuset tog vi en liten promenad innan det var dax att åka hemåt!

Det har varit en fin semester och underbart spännande att få se Åland. Det är mycket vacker natur och inga avstånd att prata om. Jag tror att det var ca fem mil från ena änden till den andra! Roligt att träffa Janette och Hasse igen.