Direktlänk till inlägg 6 juli 2014

2009 - Sommarresa till norrland

Av RoseMarie - 6 juli 2014 08:58

10/7

Årets resa började med att köra upp Maya till Falun. Första anhalten var vägkrogen i Laxå för lite lunch, sedan sikatade vi mot Biltema i Örebro. Vi var på jakt efter sjökortslampor, hemmavid var de slutsålda överallt! Vi hade tänkt sätta upp dem som läslampor i hytten. Väl framme i Falun packade vi ur alla Mayas tillhörigheter och åkte sedan och handlade lite mat mm till henne. På kvällen satte Jörgen upp taklampor som vi hade haft med oss, medan Åsa fixade med den nyinköpta rautern. Efter lite kvällsmat och en film var det så dax att dra sig tillbaka för natten.

11/7

Efter lite frukost hos Maya åkte vi så iväg igen. Vi styrde mot Siljan med regnet i bakhasorna, när Åsa plötsligt upptäckte att vi var utan internet. Telia Connect hade uppdaterat sig och krävde nu pinkod, vilket vi inte hade med oss! Efter mycket om och men fick vi tag på Eric som lyckades leta reda på pinkoden, snacka om att få panik!!!

Vi fortsatte längs E45 norrut och stannade för lunch strax efter Emån. Det var vackert med stora myrar på båda sidorna av vägen, men nu var det inte myrar vi ville se utan fjäll! Så vi svängde av mot Vemdalen och övernattade på en parkeringsficka vid Vemdalsskalet med fantastisk utsikt.

12/7

Vaknade lite småfrusna: 16 grader inne och 9 ute. På med värmen en stund, en dusch och lite frukost, sedan var vi på G igen. Vi åkte nerför fjället och fortsatte mot Ånge; Åsa hade en önskan om att få se stugan i Ljungaverk igen, det var väl ca 20 år sedan sist! Tyvärr var vägen inget vidare, omväxlande asfalt och gropig grusväg i ca 5 mil. Vi hittade i alla fall stugan utan problem, det var ingen som var där, men vi smög runt och kikade en stund innan vi åkte vidare mot 45:an igen. Vi stannade till vid Gimåns rastplats för att passa på att tömma toa och rasta lite. Vi fortsatte mot dagens etappmål Östersund och ställplatsen vid gästhamnen/järnvägen. Men de mörka molnen förföljde oss, så vi valde att fortsätta en bit till. När vi närmade oss Strömsund funderade vi på att åka in på Vildmarksvägen, men struntade i det. När vi kom till Meselefors stannade vi för natten på en rastplats.

13/7

Efter frukost och toabestyr åkte vi vidare mot Storuman, är vi var in på både mataffär och Bolaget. Strax efter Sorsele stannade vi till vid en liten sjö och åt middag. Idag tänkte vi inte åka så länge, utan började leta nattplats ganska tidigt, Vi hittade något som hette Trollforsen och tänkte att detta nog skulle passa oss! Strax efter Pite älv svängde vi av inpå en grusväg och fortsatte den i ca 1½ mil. Vid ett ställe svängde vi in på en mindre grusväg och där gick det en liten renflock över vägen, så vi fick vänta ut dem.Till slut kom vi fram till ställplatsen och det var jättefint där; en stor fors, lite fjäll runt omkring, vad mera kan man begära?

14/7

Efter att ha sovit gott, ätit frukost nere vid vattnet åkte vi iväg med en känsla av saknad. Strax innan Jokkmokk passerade vi Polcirkeln och stannade till för att köpa någon liten souvenir och skickade också iväg några vykort. När vi sedan kom fram till Jokkmokk parkerade vi och gick runt lite och kollade. Vi var in i en affär och handlade lite rökt renkött och rökt falukorv. Myggmedel passade vi också på att införskaffa. När vi kommit ca 5 km efter Jokkmokk hittade vi ett fint ställe utmed vattnet där vi stannade och åt lite. Vi träffade ett par från Vårgårda som berättade att de snöklädda fjäll vi såg i bakgrunden bakom vattnet var Sarek. Dagens mål Karesuando hägrade, så vi fortsatte norrut. Vi passerade orter som Porjus, Gällivare och Sopporo på vägen. Till slut kom vi fram till Karesuando och den finska gränsen. Vi stannade på svenska sidan på parkeringen vid kyrkan. Tvärs över vägen hade vi turistinformationen där de har webbkameran. Kvällen var varm och ljus, men det fanns en del mygg. Tyvärr lyckades de ta sig in i bilen via friskluftintaget, innan vi kom på att det var bra att stänga dem!Vi lade oss, men det var mycket mygg i bilen som surrade runt oss. Till slut fick vi nog! Vi fick tag på myggsprayen och sprayade rikligt!!! Klockan var tre och solen lyste högt på himlen.

15/7

Trots nattens strapatser så var vi uppe tidigt. Idag ska vi till Kilpisjärvi, vi får åka över till Finland och föja gränsen ca 10 mil på nyasfalterade långa rakor. När vi kom fram parkerade vi och bytte om till mer vandringsvänliga kläder. Därefter gick vi ner till vattnet för att vänta in båten Malla, som ska ta oss över sjön mot Koltaloukta. Det var ett gammalt sameläger, där började den tre km långa leden till Treriksröset. Vi gick genom en skog av fjällbjörk, inte högre än oss själva, med mycket sommarblommor på marken utmed en sjö. Till slut kom vi fram till platsen där de byggt upp en stor gul betongklump vid platsen där Sverige, Norge och Finland möts. För att komma dit fick vi gå på spångar ut i en sjö/kärr. Vi togsamma väg tillbaka (man kan också välja att gå 11 km över fjället) och åkte tillbaka mot Sverige. Vi stannade till på en rastplats som låg högt och fint för att ta oss lite lunch. I Sverige åkte vi ner till Vittangi och svängde av mot Pajala. Vid Masugnsbyn stannade vi så för natten.

16/7

Vaknade till ett stilla smatter på taket, gick upp och förberedde oss på att komma iväg österut. Först behövde vi stanna någonstans och fylla på diesel och sedan ev handla lite mat. Detta fick vi gjort i Övertorneå och sedan åkte vi över till finska sidan ner till Haparanda. Väl på svenska sidan åkte vi en bit västerut mot Kukkolaforsen Där vi tänkt handla lite nyrökt sik. Denna fick vi vänta en stund på, då passade vi på att se oss runt lite. När vår fisk var färdigrätt hoppade vi i bilen och åkte en liten bit mot Haparanda till Nedre Kukkolaforsen. Där fanns en naturrastplats som låg fint vid forsen. Här stannade vi för natten.

17/7

Åsa vaknade tidigt och satt en stund och läste medan Jörgen låg kvar en stund till. När han vaknat gick han ner till forsen och träffade en "gubbe" som sa att det var ok att fiska utan fiskekort. Så det skulle Jörgen testa, under tiden städade Åsa ur bilen och vädra ur täckena en stund. Tyvärr hade han behövt komma längre ut i forsen för att få några fiskar. Vi tänkte oss en sväng in till centrala Haparanda innan vi for vidare, men vi hittade nog inte rätt, så vi drog söderöver. Till slut hamnade vi i Luleå, på en udde som hette Gultzau udde. Vi tog en promenad in till centrum, köpte oss lite glass och var in en sväng på Bolaget. Vi såg också en domkyrka! Tillbaka i bilen lagade Åsa till den rökta falukorven, som faktiskt var godare än vanlig falukorv. På kvällen satt vi framför bilen i solen med varsin drink och hade det skönt. Tyvärr vaknade vi mitt i natten av ett herrans liv; det var traktens ungdommar som spelade basket vid sidan av ställplatsen med hög musik på bilstereon.

18/7

Vi var lite trötta idag, så vi tog det lugnt. Rätt var det var så kom det flera bilar med finklädda människor, varav en hade ögonbindel. En tjej kom fram och förklarade att de hade en överraskningsfest för en kompis som fyllde 30 år; han skulle få en helikoptertur över stan, så det skulle strax komma en helikopter! En bra stund senare kom vi iväg och åkte mot Pite havsbad, som blev lite av en besvikelse. Det var så kommersiellt, en blandning mellan Gardis och Skara sommarland!

Vi tog i alla fall en fika vid stranden och åkte sedan vidare en bit. Vi hade tappat lusten att åka vidare utmed kusten, och valde istället plötsligt att åka inåt land och åka Vildmarksvägen istället! Sagt och gjort, vid Skellefteå svängde vi av mot Lycksele. Vi stannade en bit innan på en fin rastplats, Enebacken, för natten. Här passade vi på att tvätta upp lite kläder och hänga ut på tork. Plötsligt hörde vi bjällerklang, det var en flock renar som kom vandrande genom rastplatsen! Det råkar man inte så ofta ut för hemmavid!!

19/7

vi åkte vidare mot Vilhelmina där vi bunkrade upp med lite mat och vatten. Vi vat in på turistbyrån och hyrde en gps-guide över Vildmarksvägen. Det var Linda Isaksson som berättade lite anekdoter och talade om var man kunde hitta sevärdheter utmed vägen. Vi körde utmed sjön Maögomaj och vid Stalon åkte vi upp på berget för att kolla in utsikten. En stund senare kom vi till en känd fors: Trappstegsforsen vid Saxnäs. En stund senare tipsade Linda I oss att det fanns en gammal samisk kultplats vid namn Fatmomakke en bit framför oss. Vi svängde av och fick åka på en av de sämsta vägarna någonsin en bra bit, men till slut var vi framme. Det var massor av kåtor runt en vit träkyrka. Det fanns också några vanliga trähus i utkanten. Bl.a En liten stuga med två rum där länsman huserat i det yttre rummet, medan prästen höll till i det inre. Vi köpte med oss en liten träkåta som minne av denna plats. Därefter åkte vi tillbaka till Vildmarksvägen och fortsatte mot dagens mål: Stekenjokk. Det visade sig vara en stor grusplan vid en nedlagd, vattenfylld gruva beläget på kalfjället med flera toppar runt oss. Här finns nog plats för runt ett 30-tal ekipage. Vi kom fram sent och tog det lugnt efter att vi fixat lite middag. Jörgen satt och spanade efter renar med kikaren, när det började komma flera bilar med cross/endurohojar, samt fyrhjulingar på släp! De lastade av och åkte ut på fjället och gissa om Jörgen var avundsjuk och sugen att åka med! Ett tag senare kom det en helikopter med en mc hängande i en lina under, de släppte av den och åkte sedan vidare.

Kvällen var underbar, himlen var fylld av alla möjliga färger trots att det inte var direkt mörkt. Vi var ut och tog kort på oss o himlen strax före midnatt.

20/7

Idag planerar vi att gå upp på fjället. Eftersom det är både kallare och blåsigare idag, så tog vi på oss långisar Och laddade med havregrynsgröt till frukost. Vid 10-tiden kom alla motorcyklar och fyrhjulingar tillbaka, lastades på kärrorna och försvann. Vi packade ihop en matsäck i ryggsäcken och begav oss upp på toppen mitt emot oss. Vi följde traktorvägen som alla motorcyklarna kom på och gick uppåt. det var tre små toppar i rad och när vi kom upp så var alla husbilarna som små vita prickar nere vid vattnet! Vi lämnade leden, vi såg ju hela tiden ner till ställplatsen så vi riskerade inte att gå vilse, och strövade fritt. Vi satte oss och åt med utsikt över området med husbilar, gruvan och de omkringliggande fjälltopparna. Vi hittade ett par områden med snö, så vi kunde leka lite snöbollskrig. Efter att ha gått omkring större delen av dagen var vi lite trötta när vi kom tillbaka till bilen, så en tupplur satt fint! På kvällen fixade Jörgen namnsdagsmiddag. Vi somnade ßedan ganska tidigt, all den friska fjälluften hade nog gjort oss trötta!

21/7

Idag är vi tvungna att åka vidare, måste hitta någonstans att tömma toan, som börjar bli full. Vi lämnar med saknad fjället och åker ner mot Strömsund, där vi var in på turistinformationen och lämnade tillbaka gps-guiden. Den var väl värd de 200:- den kostade! Detta ska vara landets björntätaste område, men vi såg varken björn eller ren. Däremot såg vi ett par rävar vid vägkanten! Vi fortsatte mot Östersund, där vi parkerade för natten vid gästhamnen Och tog en promenad upp till centrum. Tillbaka i bilen lagade vi till lite middag innan vi kopplade av med en drink och lyssnade på radion, samtidigt som vi spanade efter Storsjö-odjuret.

22/7

Idag unnade vi oss en sovmorgon. Konstigt nog känns det som om det inte är långt kvar hem nu.

När vi kom till Orsa åkte vi upp till björnparken, vi ville ju se några vilda djur! Det var en varm och kvalmig promenad runt parken, som var mycket kuperad, för att se alla olika björnarter, tigrar, varg och lodjur (som gömde sig).

Tillbaka i bilen fortsatte vi att följa 45:an söderut, förbi Mora och Malung innan vi stannade vid rastplatsen Listaskogen. Ju längre söderut vi kommer, ju mörkare kvällar ovh sämre väder blir det. åker vi verkligen åt rätt håll????

23/7

vaknade tidigt och fortsatte hemresan. Vi såg något konstigt efter vägen; en bil som hade voltat och stog med huven nere i backen och bakändan mot ett träd! På en sten bredvid satt en kille och assistans-bilen var på plats, så vi stannade inte. När vi kom till Sunne stannade vi till vid golfbanan och tog en paus och lite glass innan vi åkte den sista biten hem.

Detta har varit den bästa semestern hittills!