Direktlänk till inlägg 5 juli 2014

2009 - Vi möter våren i Skåne

Av RoseMarie - 5 juli 2014 21:07

12/4
Vi började denna resa med att åka till Herrljunga och hälsa på Elvy och Henry. Vi tog med oss lite smörgåstårta från Jörgens 50-årskalas, eftersom de inte hade kunnat komma. Vi satt ute på den inglasade balkongen och fikade en stund innan vi alla gick ner till husbilen. Elvy och Henry var inne i den och gav den godkänt, innan vi sedan gav oss iväg söderöver. Vi hade siktet inställt på Åhus och hittade en plats vid gästhamnen där vi kunde övernatta. Det var ganska sent när vi kom fram, så det var i stort sett bara att lägga sig direkt.

13/4
På morgonen fick vi se att vi var ganska många husbilar som stod parkerade, ca 6-7 st. Efter frukosten tog vi en promenad in i staden och gick sedan längs kajen tillbaka. Längs vägen fanns många gamla fina lokaler, det visade sig vara Vin och Sprits lokaler. Utanför ett hus fanns en stor hembränningsapparat, en bit bort fanns en kakelugn i form av en stor Absolutflaska...
När vi kom tillbaka till bilen plockade vi undan och åkte vidare mot Brösarps backar (känt från Isfolket-böckerna). Vi passerade även stora äppelodlingar i Kivikstrakten innan vi kom fram till Stenshuvud. Vi klev ut ur husbilen och vandrade upp genom bokskogen. Backen som var full av vitsippor hade börjat blomma, så det var hela mattor av vitsippor under träden där det klängde murgröna runt stammar och grenar. Uppe på toppen av kullen fanns en gammal Borg och vid klart fint väder är nog utsikten fantastisk. Men tyvärr var det dimmigt när vi var där. Vi gick vidare nerför backen och ner till stranden. På vägen gick vi på spångar med massor av blommande backsippor.
När vi sett nog för denna gång, åkte vi vidare mot Glimmingehus som Åsa ville fota, innan vi åkte vidare mot Kåsebärga, där vi aldrig tidigare varit. Där finns den kända skeppssättningen Ale stenar. Det var mäktigt att se dessa stora stenar högt uppe på kanten, med havet nedanför. Det var flera som använde parkeringen för Kåseberga/Ale stenar som en ställplats, men vi åkte vidare till Smygehuk, landets sydligaste punkt. Tidigare har det funnits en stolpe med pilar som talade om hur långt det var till olika ställen, men den var borta nu. Den var utbytt mot en kompass-ros. Från Smygehuk är det ex. 1572 km till Treriksröset. Kanske kan vi någon gång åka dit, vi har ofta pratat om det!

14/4
Idag är det Jörgens 50-årsdag. GRATTIS!!!Vi åker vidare genom Trelleborg mot Malmö, där vi stannar och fikar med utsikt över Öresundsbron. Sedan åker vi vidare mot Varberg som är dagens mål. Vi parkerade nere vid fästningen, där det stod flera andra husbilar och gick sedan upp till centrum. Vi gick in i en kiosk och köpte lite trisslotter innan vi gick tillbaka till bilen. Åsa lagade till en födelsedagsmiddag dagen till ära och vi firade sedan med lite olika färska exotiska frukter med lite goda drinkar till.
Tyvärr gjorde traktens ungdomar oss sällskap på kvällen, bilar och moppar körde runt och gasade och spelade hög musik. De tände t.o.m Upp en eld i gräset vid den parkering där vi stog?
Klockan var mycket innan det äntligen blev tyst och vi kunde slappna av och sova. Några av husbilarna hade då flyttat sig bort från oväsendet, tyvärr kunde vi inte göra detsamma.

15/4
Efter frukost och dusch for vi iväg mot Ullared för ett kortare besök. Jörgen hittade sig ett par fina joggingskor, något han letat efter. När vi kommit tillbaka till bilen tog vi en fika, sedan bar det iväg hemåt igen.

Skåne på våren är vackert, positivt är att det då inte är så mycket folk heller!
Att övernatta vid Varbergs Fästning är ingen bra ide, det är mycket stök och väsen!