Av RoseMarie - 5 juli 2014 10:36

3/8
Vi hade länge tänkt att det vore roligt att ta färjan över till Visingsö och cykla runt ön. Nu var det dax att göra slag i saken och packade ihop och åkte till Gränna, där vi tog in på campingen. På kvällen gick vi ner till hamnen och plockade på oss lite broschyrer, samt köpte lite gott att äta.

4/8
Vi får en fantastisk dag för vår cykeltur! Vi kom iväg ganska tidigt och tog bilfärjan över till Visingsö. Södra änden, med den gamla borgen lockade, så vi började turen söderut. Nere vid borgen Näs, som även är med i Böckerna och filmerna om Arn, gick vi runt och kollade innan vi trampade upp mot färjeläget för lite lunch. En tallrik med potatissallad och nyrökt sik sittandes i gräset var jättegott! Efteråt när vi var mätta o belåtna, gick vi bort till Visingsborg där vi såg det som gick att se. Mycket var tillbommat och avstängt. Därefter tog vi personfärjan tillbaka till campingen och tog det lugnt i solen under kvällen.

5/8
Vi unnade oss en riktigt lång sovmorgon, vi var ju trots allt på en minisemester! Efter lite frukost började vi plocka ihop och framåt lunch var det dax att dra sig hemåt. Inte för att vi var så sugna på det i det fina vädret!

Av RoseMarie - 5 juli 2014 10:19

12/7
Vi började med att åka till Kinnekulle, där finns ett ställe där man kan stå och se ut över Vänern och även bort mot Läckö slott. Tyvärr regnade det en hel del så sikten var lite begränsad, men vi skymtade slottet i regnet. Efter stoppet åkte vi vidare i Arns fotspår mot Forshems kyrka. Vi gick runt och beskådade den och jämförde mot böckerna, sedan gick vi in och kollade också.
Därifrån gick färden mot Årnäs, eller som det hette i böckerna o filmerna: Arnäs. Detta blev en liten besvikelse för det var bara en övervuxen ruin. Det fanns en tavla som berättade lite om platsen och vad de hittat när de grävt ut platsen. När Jörgen sett nog åkte vi vidare mot Lyrestad, där vi tänkt övernatta. Nu var vi inte så imponerade av platsen och hade tid att fortsätta, så det gjorde vi! Vi åkte förbi Undenäs kyrka (känt genom släktforskningen) och kom fram till Forsvik. Det är också en plats som är känd från Arn! Forsvik har den äldsta Slussen och det är här man kommer ut i Vättern. Vi står i gästhamnen bara några meter från kanalen in till Slussen, en jättefin plats. För 100:- kan vi stå här och utnyttja gästhamnens toa och dusch som finns en liten bit bort. Vi tog en promenad in till samhället, som kanske inte var så mycket att se, till vad som skulle vara en lanthandel men mest var några varor i ett utrymme stort som en garderob!

13/7
Vi fortsatte längs Göta kanal, tanken är att följa den ända till Mem. Vid Borensberg stannade vi till och tog en fika. Jörgen fick genast nya kompisar; det var en flock änder som var så tama att de åt ur hans hand! Mätta fortsatte vi sedan mot Mem, som blev en besvikelse. Vi fick inte övernatta här, trots att de har flera lediga platser, sedan så är vattnet riktigt smutsigt, som en brun sörja! Äckligt!! Så vi åkte tillbaka längs den smala grusvägen mot civilisationen igen. Vi fick ett infall: vi åker till Kolmårdens djurpark. Sagt och gjort, vi styrde kosan mot Norrköping, med ett kort stopp för att inhandla en 12-volt laddare till datorn. Vid Kolmården tog vi in på campingen, men valde att stå utan el vid tälten. På kvällen tog vi en promenad runt området som bitvis var väldigt vattensjukt. Vi passade också på att utnyttja campingens duschar och ta var sin lååång skön dusch. I bilen blir det bara snabba duschar, vi måste tänka på vattnet.

14/7
Hela dagen tillbringade vi inne på djurparken. Det fanns mycket att se, men vi var främst intresserade av de fascinerande Sibiriska tigrarna. Vi hade sett dem via webbkameror i datorn hemma, så vi gick direkt dit när parken öppnade. Det var tur att vi gjorde det, för tigrarna var lite mer aktiva innan det blev varmt. Vi såg dem bada och leka med varandra. Det är vackra och magnifika djur! Vi vandrade runt i parken och såg vargungar, uppvisning av rovfåglar och vi såg även delfinshowen. Vi åt tacos på en av restaurangerna på området och det kändes lyxigt att bara kunna tänka på oss själva. Vi avslutade djurparksbesöket med en sväng i tropikariet. Vi åkte sedan vidare söderut och övernattade längs vägen vid en vägkrog.

15/7
Vi fortsatte söderut och stannade till i Oskarshamn. Vi gick ner i hamnen och kikade, det hade nog varit någon form av festival där, eller så ska det bli en. Vi for vidare mot Kalmar, där man skulle kunna stå vid en park. Tyvärr låg den alldeles invid järnvägsstationen, så vi valde att inte övernatta där, men stog där medans vi gick och kollade på Kalmar slott. Vi hittade sedan en fin plats att övernatta vid gästhamnen, nedanför museet. Här stog det redan några husbilar och det kom några till under kvällen. Vi gick till affären som låg en liten bit bort. Vi åt sedan middag sittandes utanför husbilen med en vacker utsikt över Ölandsbron.

16/7
Dagen efter drog vi inåt landet mot Växjö för att kolla in St. Sigfrids folkhögskola. Maya ska börja här efter sommaren. Vid Orrefors stannade vi till vid en rastplats för lite fika. Jörgen fick syn på en man som rastade två hundar, som sedan visade sig vara en hund och en gris! På denna rastplats fick man inte övernatta (det låg en camping intill) det var synd för det var vackert här. Vi åkt vidare mot Växjö och hittade folkhögskolan innan vi åkte vidare mot Örkelljunga där vi tog in på campingen för att unna oss en lång dusch. På kvällen ringde Maya och var helt förstörd; en av hennes marsvinsbabysar hade hamnat under buren när hon bytte i den utan att hon märkt det. Hon saknade den inte förrän hon hörde små pip och fick fram den. Tyvärr var det för sent och ungen dog i hennes hand! Eric hjälpte henne att begrava den i trädgården, med vi kommer nog att dra oss hemåt imorgon.

17/7
Innan vi påbörjade resan hemåt åkte vi till Kullens fyr. Tyvärr blåste det ganska mycket och själva fyren höll på att renoveras, men det är vackert här! Hemvägen gick ganska snabbt, vi tog stora vägen längs kusten.

En härlig semester, där vi tog det dag för dag och hade fint väder hela tiden. Jag hade packat ner varma tröjor oc långbyxor, men vi har bara använt t-shorts och shorts! Hemma hade det regnat hela tiden!!

Av RoseMarie - 5 juli 2014 09:10

8/9
Tillsammans med Jenny och Lasse åkte vi till Grännastrandens camping för att gå på mässan i Jönköping. Det visade sig att det var fullt på campingen, men vi fick platser på tält avdelningen. För oss var det inga problem, vi klarar oss bra utan ström. Det var värre för Jenny o Lasse, de brukar alltid stå med el till sin husvagn och hade aldrig använt gasolen för värme tidigare. Det gjorde de inte nu heller, för det gick inte att starta den!
På kvällen satt vi ute i solen en stund innan vi gick in i vår bil och spelade lite kort och drack en och annan grogg! Roligt!!
När de sedan gick över till sig för att sova lånade de med sig några extra filtar, det kan ju bli lite kyligt på natten så här års.

9/9
På morgonen satt vi ute i solen och hade det skönt, Jenny och Lasse hade dock haft det kallt och satt i solen för att bli varma igen! Efter frukost var det så dax att ta deras bil ( en fördel med husvagn är ju att man kan använda bilen till annat än att dra husvagnen) in till Jönköping och Elmia- området. Vi särade på oss eftersom våra intressen gick åt olika håll, men vi träffades då och då under dagen. Vi köpte bl.a en så kallad burkugn till husbilen. Med den kan man tillaga ugnsmat på gasolspisen! När vi var nöjda så åkte vi tillbaka till Gränna där vi handlade lite innan vi åkte ner till campingen. På kvällen grillade vi lite kött och invigde vår nya ugn med att göra en potatisgratäng! Det var riktigt gott och inte blev det sämre av att sitta i solen och titta på när de blåste upp en luftballong alldeles bredvid oss. Det är ganska stora grejer, luftballongerna! Efter en stund började det bli kyligt och då gick vi in till oss för lite kortspel och några groggar innan det var dax att lägga sig.

10/9
Tog en sovmorgon och gick upp till Gränna, där vi strosade runt lite innan vi gick tillbaka och åt lite lunch. Sedan packade vi ihop och åkte hemåt igen. Det har varit en rolig helg med Jenny och Lasse, det var ett tag sedan vi var ute och campade ihop!

Av RoseMarie - 17 juni 2014 10:33

14/7 Lämnade Trollhättan och for mot Husqvarna, där vi äntligen ska besöka Husqvarna-museet. Vi har länge pratat om att göra detta, men av någon anledning har det aldrig blivit av! Vi strosade runt och kollade vad de hade och det var inte lite! Här fanns motorsågar, symaskiner, strykjärn, spisar, vapen och så förstås motorcyklar! Utanför kunde man köpa div prylar, men vi struntade i det! Efter en fika åkte vi söderut mot dagens etappmål: Vetlanda. Vi hade planerat att övernatta på Östanå camping, där vi varit förrut. Tyvärr var det inte lika fräscht och fint som vi mindes, men vi stannade över natten ändå. Vi har tänkt att följa kusten runt Skåne innan vi styr kosan hemåt igen. Eric passade på att lägga sig i alkoven och spela spel på den bärbara datorn, innan vi tog en promenad runt på campingen och den intilliggande badplatsen.

15/7 efter frukost packade vi ihop och lämnade Vetlanda för att ta oss till Åhus. Tyvärr visade det sig vara fullt på campingen och det såg lika illa ut på de följande campingar vi kollade på! Vi ville ligga på en camping för att kunna ladda datorn, så att Eric och vi andra kunde använda den. Tyvärr så visade det sig vara en vollyboll-turnering och Kiviks marknad samtidigt som vi var härnere!!!
Vi kom till slut fram till Smygehuk, där vi kunde ställa oss på den stora gräsplanen tillsammans med flera andra husvagns och husbils ekipage. Vi gick runt och kikade på de olika sevärdheterna som fanns där på Sveriges sydligaste udde! Frampå kvällen kom en tjej från turistbyrån och tog betalt (50:-) för att stå där över natten.

16/7 Vi åkte vidare mot Malmö och kollade in bygget av den nya Öresundsbron som förbinder Sverige och Danmark. Vi åkte också in mot centrala Malmö och kollade in den vridna byggnaden Turning Torso. Därefter for vi vidare mot Helsingborg, närmare bestämt mot Råå camping, dår vi ringt i förväg och bokat plats! Vi har tidigare varit där med husvagn och tyckte då det var etT trevligt ställe. Tyvärr blev vi lite besvikna, det enda som levde upp till minnet var badet. Långgrund fin sandstrand, vi badade faktiskt alla tre! Tyvärr var resten slitet och sunkigt, inte blev intrycket bättre när någon stal Erics Converse skor som stog under husbilen!! Hit kommer vi nog inte tillbaka.

17/7 Eric har kommit på att han skulle ha köpt sig en Husqvarna-keps när vi var vid museet, så vi åker tillbaka mot Husqvarna igen! En bit upp på motorvägen hade det hänt en olycka och vi stog stilla i flera timmar. Det var ett husvagnsekipage som krockat och lyckts komma över Wirén-räcket så det låg över flera körbanor. Gissa om det var skönt med husbil nu! Vi kunde utan problem ta oss något att äta och dricka. Vi kunde också passa på att gå på toa! I bilen framför oss satt en barnfamilj med flera små barn, tack och lov att det inte var jag i den bilen!! Till slut kom trafiken igång och vi kunde fortsätta till Husqvarna så Eric kunde få sin keps. Därefter fortsatte vi till Gränna och campingen där. Vi gick ner till färjeläget och köpte glass och lite rökt fisk. Eric ringde upp några kompisar och berättade hur han "var tvungen" att åka på semester med sina föräldrar! Tillbaka vid bilen satt vi ute i solen och hade det skönt. Vi åt god rökt fisk och potatissallad medan vi satt ute i solen och hade det skönt.

18/7 Vi åkte upp till Vätterns topp vid Askersund innan vi vände hemåt.

Efter att ha funderat ett tag så har vi skaffat oss en husbil: En Knaus Traveller 620 -89

Premiärturen gick mot Hjo camping som ligger fint vid Vätterns kant vid en park nära stadens centrum. Vi har tidigare varit här med husvagn när barnen var mindre.  Resan hit har gått bra och vi har fått en plats att ställa vårt ekipage på, dock lutar det lite så vi har fått tillfälle att testa nivåklossarna man kör upp på. Väl på plats tog vi en promenad in genom parken mot själva stan. Vi strosade runt lite och passade på att köpa trisslotter innan vi gick tillbaka till husbilen för att göra oss lite mat.  Frampå kvällen plockade vi fram den lilla tv vi tagit med oss och tittade lite på den innan vi kravlade oss upp i sovalkoven för första natten i husbil!

Vi sov bra och var pigga och utvilade när vi fixade lite frukost innan vi åkte mot utcheckningen. Därefter passade vi på att tömma tankarna innan vi åkte vidare mot Gränna. Vädret är inte det bästa, regnet smattrar på taket när vi stannar till för en fika strax innan Jönköping. Nu var det skönt med en husbil istället för en husvagn; Det var bara att resa sig och gå bak i bilen och koka kaffet. Vi kunde sitta torra och glade och spana ut i regnet!

I Gränna fanns ingen campingvärd så här utanför säsongen, utan det var bara att köra in och ta en plats. Vi tog en prommenad upp i stan för att köpa några obligatoriska polkagrisar till barnen som var kvar hemma. Tillbaka i husbilen fick vi inviga toaletten, eftersom vi fortfarande inte sett till någon som kunde checka in oss så vi fick tag på kort till servicehuset. Därefter tog vi fram stolarna och slog oss ner utanför bilen en stund. Denna kväll struntade vi i TV'n och läste lite istället. Jag läste en bok och Jörgen läste manualer!

Allt i bilen fungerar bra: kylskåp, värme och varmvatten, det känns riktigt lyxigt!

På morgonen packar vi sedan ihop för att ta oss hemåt i sakta mak. Vi kände nu att vi hade invigt husbilen och testat så att den fungerade som den skulle. Inför vintern parkerade vi den på gården, så att vi kunde hålla lite koll på den!